Thursday, March 19, 2009

Vårdagjämning - TV 24 Norrbotten fredag 20 mars

Idag är dag och natt lika långa. VÅREN är här och solen skiner.

Igår var jag på väg till ett äldreboende för ett, för mig, livsviktigt uppdrag, jag skulle föreläsa för x antal personer som arbetar inom äldreomsorgen. Uppdraget handlade om vikten för alla människor att Bli sedd, hörd, berörd och bekräftad. Och naturligtvis om inspiration och medmänsklighet.

Strax innan ringde TV 24 Norrbotten och ville ha med mig som färg- och ljuskunnig med tanke på ljusets återkomst. SÅ, jag svängde förbi där och mötte Tove som gjorde ett litet reportage utanför Mediahuset.

Snöhögarna var gråa av bilavgaser men vi VET ju att det vita som finns där innanför speglar ljuset. Snön ger oss verkligen ljus och innehåller alla regnbågsfärger.

Vi pratade om ljusets påverkan på människokroppen, alla hormoner och naturligtvis vårkänslor. Det här är en underbar årstid för mig, jag blir pigg, men andra kan ha det besvärligare innan kroppen ställt om sig.

Jag och min man är lediga idag för vi har gäster från Göteborg som vi ska presentera för den vita skärgården. Det blir nog skotersafari med matlagning utomhus, vegetarisk ärtsoppa med lök och massor av ingefära, samt fläsk som vi steker på murikkan. Önskar er all en god dag i ljuset skriver jag och blickar upp på ett fång med tulpaner i regnbågsfärger.

No comments: