Friday, December 21, 2007

JULESTÖK OCH JULEFRID i Kallax

Att tända ljus är viktigt och levande för mig.

När jag var verksam som förskollärare i 20 år kunde jag dessutom olika verser för speciella tillfällen och nu har jag fått leta upp dem på Google.

"När första ljuset brinner står julens dörr på glänt
och alla människor glädjasatt fira få advent"

"När andra ljuset brinner då är Lucia här

hon bjuder oss på kaffeoch bud om julen bär"

"När tredje ljuset brinner vi juleklappar syr

och alla bakar kakor och har ett väldigt styr"

"När fjärde ljuset brinner, vi hämtar julegran
och alla barnen räknar, dan före dan föredopparedan"


Nu är snön borta och ute är vackert men halt.....Kanske tur att jag fortfarande har besvärligt med mitt knä så jag slipper halka omkring därute, och istället digga till Bruce Springsteen "Magic" vid datorn . Jag gungar och njuter till den här uppryckande andlige budbärarens underbara röst.

Skatorna skuttar omkring på gräsmattan...
Enligt Solöga "Djurens språk" vill skatan påminna om att vi har en förmåga att skapa skönhet överallt genom att älska allt det vackra. När du får påhälsning av skatan så vill den påminna om att"Din gåva är att skapa skönhet i världen" Det är väl en härlig tanke?

Jag har en ledig dag som gett mig möjlighet att skriva av lust, jag älskar att skriva och skapa när inspirationen faller på. Efter detta inlägg ska jag städa och göra lite julmysigt.
Det ser jag framemot, att känna hur huset skiftar energi och jag blir glad och nöjd.
Får umgås nära med min själs älskade i e.m. och kväll. Jag känner mig så tacksam för all kärlek jag har runtomkring mig.......Snart är det jul......




No comments: