Wednesday, March 24, 2010

Vi närmar oss sommartiden....

Natten mot söndag är så åter dags att ställa om klockorna och vrida fram kl. 1 timme. Nu har vi ju sommaren framför oss. Det känns alltid, tycker jag, när man rör om tiden. Jag tycker om rörelsen i sig och jag tycker om känslan av rörelsen i sinnet.

Jag är förtjust i elementet luft också även om jag är känslig mot vinden ibland (bilden heter "Före orkanen"). Luften står för det mentala, det mentala står för tanken, tanken är svärdet ( i tarot) och svärdet kan se vasst och skrämmande ut. Ett svärd av stål kan också användas på många sätt; man kan skada, fäktas, skydda sig, tydlighet, skarphet m.m.

När jag var på Hawaii besökte jag en gammal KAHUNA(medicinman) och under sessionent fick jag ta ett kort som visade en kvinna med svärd. Den bilden symboliserade mig i livet, svärdet var symbol för talet(tungan) och jag skulle använda talet som min gåva att förmedla. Svärd är vasst så jag är alltid tvungen att använda språket på ett sätt som inte skadar andra. Svärdet är stabilt och jag bär den vissheten med mig än idag.
I talsammanhang har jag oftast BLÅ färg med mig och även ärkeängeln Mikael som symboliserar mod, styrka och rättframhet. Mikael visar sig i blått och bär alltid sitt svärd med sig. Dn BLå färgen står för många saker, inspiration, mod, kreativitet, insikter, helande och är en beskyddande färg. Även talet, språket går i blått!
Blå färg kan vara kall men också omslutande och avslappnande.

Att använda sig av färger, symboler medvetet, även på ett mentalt plan, är kraftfullt. Det är en tillgång till ALLA så det är bara att ta för sig och börja NU!

Monika Palo gillar FÄRGTERAPI och gör färg & ljusbehandlingar

No comments: