Thursday, April 01, 2010

Påsken är GUL & GRÖN på Lillskorven

Här sitter jag och bloggar i morgonstund, min man var snabb till att föreviga mig vid min favoritsysselsättning. Vi befinner oss på ön och vår son med sambo & hund är här med oss. idag får vi hit vår dotter med sambo samt deras goda vänner. Finns det hjärterum så finns det stjärterum.....Ute är det mjölkigt och vitt, det är som det är, vädret rår vi inte på och kläder har vi ju. Vi ska åka skidor på öarna idag , äta renköttsoppa till lunch, lammstek & lax till middag, bada bastu och må gott.

I tisdagskväll var jag på Alkaveka i Gammelstad och föreläste om färger. Vi kallade det för en livsnjutarkväll och Lena A Linderholms underbara konst; tavlor, keramik, tyger omgav oss hos Alice. Lokalen var fullsatt och människor har börjat boka in sig för nästa kväll vi planerat in den 29 april. Den kvällen ska också handla om färger och deras fantastiska påverkan. Den 30 mars var en 3:ans kväll enligt numerologi. Året är 2010 och när man lägger ihop siffrorna så blir det 3 (2+0+1+0=3)Månaden mars är den 3:e månaden och datumet blir 3+0=3. Talet 3 står för GUL färg enligt FÄRGKODEN. Så sammanfattningsvis var det en otroligt GUL kväll och FULLMÅNE dessutom. Den 31 mars har vi gått över i en GRÖN månad eftersom 3+1=4 och 4:an representerar GRÖN färg. Månaden APRIL är GRÖN.

Gul färg står för många saker bl.a. sol, kraft, intellekt, kraft och baksidan kan vara att vi är för mycket i huvudet och ältar. GRÖN färg står bl.a. för balans, helande, växande och harmoni och där vet jag inte om jag riktigt hittar nån baksida förutom att vi alla nog eftersträvar harmoni och vägen dit kan vara arbetssam ibland.

I min senaste kreativt skapande period gjorde jag en kortlek som är en hjälp till förståelse för kulörernas magnetism. Genom att lära sig mer om sig själv olika vägar kan man få insikter och direktiv om hur man kan växa genom att agera på ibland ett nytt konstruktivt sätt.

Det är intressant att veta om sina egna färger samt se förbindelsen med andra runtomkring. Vad har vi för länkar inom familjen, på jobbet ivänskapskretsen. Vad är det vi känner igen hos andra, vad är det som attraherar eller stöter bort om man ser på det här sättet. Färg är information och kraftfullt.
Med detta inlägg vill jag önska er alla som läser en riktigt GLAD PÅSK!

Jag ska förutom allt ovan skrivna också filurera på nästa föreläsning som handlar om demens och åldrande. Föreläsningens rubrik är "Ser du, Berget har kommit närmare!?" och den kommer inom en överskådlig tid i samarbete med Akirum Din Kompetenspartner

Jag skriver också en bok om färger som kompletterar FÄRGKODkorten som finns till försäljning på FÄRGKLINIKEN i Luleå.
Monika Palo livskraft i norr








No comments: