Sunday, April 11, 2010

Artikel i familjemagasinet- aktiva mars 2/2010

Tidningen vänder sig till dig med barn i grundskolan.

Chefredaktören Petra Sundqvist ringde och gjorde en telefonintervju för artikeln som handlar ombildkort - en väg till berättandet (sidan 31)Vi hade mycket att samtala om när det gäller bilder, symboler, färger och inte minst BARN & UNGDOMAR som vi båda har nära hjärtat.

Artikeln är med i mars månads nummer och hon skriver på ett förnämligt sätt. Samtalet ville aldrig ta slut och hon ville återkomma när det gäller färgernas språk.


Jag använder och har använt bild - symbolkort i många, många år. Jag var tvungen att skratta för flera år sedan när jag räknade antalet skor hos min dotter, samlingen är imponerande, och hon kontrade med "Och du då, hur många kortlekar har du egentligen och använder du alla?" Ja, inte alla på samma gång men jag återgår till vilande lekar och vissa använder jag kontinuerligt. Man kan tröttna ibland men det finns nya att tillgå.

Kort med ord - bilder - symboler är fantastiska redskap när vi behöver påminnas om det goda i oss. Påminnas att det finns mer än det synliga och att vi aldrig är ensamma. Påminnas om att det goda vill komma fram i dagen. Det är ovärderligt att med hjälp av kort nå något som skaver inombords och behöver belysas.

Talesättet: "Trollen spricker när de kommer fram i ljuset" kan vara bra att minnas. Kort passar barn, ungdomar, flickor, pojkar, män och kvinnor. Alla är vi mjukvara och behöver få det bekräftat!

Monika Palo som gillar att blogga förutom använda bildkort

No comments: