Monday, May 17, 2010

LIVET är här och nu!

BLÅ är färgen för den 5:e månaden maj. Det som är kännbart för den blå färgen är att den är KREATIV och KOMMUNIKATIV. Idag är en sån dag för mig! Jag länner att det spritter i kroppen och jag känner lust till skapande.

Min mamma föddes i denna månad och idag den 18 maj är hennes födelsedag. Hon skulle ha fyllt 89 år om hon varit kvar i livet. Mamma Ellen har funnits nära i mina tankar den sista tiden och jag känner närvaron speciellt när jag går i mina förberedande tankar inför nästa veckas föreläsning om demens. "Ser du att berget har kommit närmare!?" på Kronan A2 Filmsalen. Föreläsningen är ett samarbete med AKIRUM Din kompetenspartner, SENSUS & Friskvårdsföreningen.

Mamma och tant Hanna som möttes på äldreboendet följer mig just nu. De delger olika aspekter som handlar om minnet. De delger om vikten av det goda skrattet och vikten att handla, leva här och nu! Vi behöver få insikter och lära oss mer om hur vi handskas med vår egen skuld & sorg när det gäller det onämnbara. Demens är en bit av livsproblematiken men det finns måååååånga andra delar som kan påverka oss där vi är. Det är bra att bli varse om metoder att släppa rädsla och/eller skuld. Skuld är tungt och det "äter" inombords...
Bli kvitt skuld och du får större utrymme för LIVSGLÄDJEN!

No comments: