Thursday, May 27, 2010

Tala öppet om svåra ämnen som Alzheimer & Demens

Demensföreläsningen var lyckad och jag kände mig nöjd. Alzheimer & demens är angelägna teman att lyfta upp idagen och för mig är det VIKTIGT att prata öppet om det. Det finns många aspekter och vi upplever samt tolkar skeendet DÄR vi befinner oss. För mig är det A & O att ta hand om mig själv på alla sätt för att behålla kraft och MOD att stå kvar när det "blåser" hårt, dvs när det är som värst. För det är det periodvis, det är VÄRST, och man känner sig tömd på all energi. Det är jättehemskt men det går över...För oss blev mammas demens en gåva på slutet ...

Allt det som smärtade försvann, hon behöll sin glädje och delade med sig av den trots att minnet försvann. Hon försonades med sig själv och livet den sista tiden. Det strålade ut ljus ur hennes ögon som berörde oss alla med stor kärlek och värme.

På torsdag var jag inbjuden på SSAB:s DAG på Kulturens Hus. Vi var ett antal företag som visade upp oss för ca 60 kvinnor som befann sig på konferens denna dag. Kvinnorna minglade och tog till sig ett allehanda utbud. Jag delade med mig från FÄRGERNAS värld. "Din personliga färgkod" intresserade damerna och jag räknade födelsesiffror i en timme för att delge om färger. Det var jättetrevligt och framtiden får utvisa vad det leder till. Fler människor som öppnar sig för kulörernas magi kanske?


No comments: