Tuesday, February 22, 2011

FÄRGTERAPI med ÖGONYOGA PÅ TAPETEN!

Färgterapi i alla former för mig just nu. Färgernas frekvenser bedårar och förtjusar mig verkligen. Min hjärna är verkligen hungrig efter färg och jag intar frekvenserna på flera olika sätt. Monokromatisk färg i kupolen, färglampor hemma och på jobbet och helioterpi/solljus utomhus!

För drygt en vecka sedan var jag ner till Stockholm och fördjupade mig i ögongymnastik eller ögonyoga. Kursen var arrangerad av Karl Ryberg, en av mina färgmentorer, och vi höll till på Monochromkliniken på Kungsholmen. Vi varvade teoretiska kunskaper med intensiv träning och akupressurtryckningar. Kursdagens övningar var djupt kännbara och jag har fortsatt träningen på hemmaplan. Idag är jag inne på dag 11.

Jag har fascinerats av ögon under många års tid och alltid vetat att jag bär oerhört mycket stress i mina ögonmuskler. Jag har varit medveten om kännbart obehag i ögonen men jag visste inte hur djupt stressen grävt in sig. Från början av den här djupgående träningen trodde jag att käkmusklerna skulle vittra isär, pannan skrynklas ihop, nacken värka sönder men det har gett sig och allt sitter ihop än. Det är sex muskler som styr ögonen och mina måste ha varit i kollisionskurs med varandra.

Jag är glasögonbärare, närsynt, sedan tonårstiden och ögonmusklerna är oerhört lata vid det här laget. Det tar tid att stretscha ut spända muskler och det tar tid att bygga vitala sådana. En effektiv ögonträning kan fortgå i ca. två månader innan jag kan se fullkomligt resultat. 
Mitt mantra är: "Mina ögon är perfekta och jag är klarseende!"

Nu är det dags för dagens andra omgång för att avsluta kvällen med en frigörande meditation på spikmatta.

No comments: