Thursday, January 29, 2009

Sista dagarna i januari

Jag har varit idog med användandet av min Shakti Spikmatta, idag var det 44:e gången jag låg i ryggläge på mattan. För ca. 1 vecka sedan utökade jag programmet med mage, sätesmuskler och nu har jag lagt till ansikte och fötter. Vissa kroppsdelar är mera kännbara än andra men jag är verkligen uthållig och konsekvent.

Jag som alla andra har hunnit skapa många spända muskler under mitt ibland hektiska liv. Det som bidrog till att jag nu gör egen forskning om hur en spikmatta kan påverka spända, icke helt fungerande muskelgrupper, är sviterna efter diskbråcket i fjol. Har periodvis haft problem med vänster knä och det senaste blev en frusen skuldra på vänster sida.

Ska man testa något fullt ut så måste man ge det tid. Enligt min erfarenhet så tar det minst tre veckor innan du riktigt kan se åt vilket håll det lutar. Förutom spikmattan så har jag börjat träna styrketräning (rehabilitering enligt ägarna)på Nautilus, jag simmar litegrann och fortsätter med promenader i MBT skor. Jag har bestämt mig för att göra allt jag kan själv för min kropps återuppbyggnad. Min älskade man är ett bra sällskap och stöd.

Jag mediterar (guidad) varje dag när jag ligger på spikmattan och det passar mig förträffligt. Jag känner att jag fått större utrymme och kapacitet i de högre kontoren och det gör mig mindre stressad kan jag konstatera så här i efterskott. Jag känner att jag inte upplever otålighet eller frustration på samma sätt som tidigare. Jag har jobbat länge med mig själv och nu ser jag resultat varje dag. Idoghet och uthållighet är bra egenskaper.

Nåväl jag är en bit på väg och det kommer ständigt nya uppgifter som gör att jag måste jobba vidare. Ett människoliv innehåller många ingredienser att ta vara på och mycket som behöver kasseras.

No comments: