Friday, January 16, 2009

Underbara, vintervita januarifredag

Det har varit en fantastisk vecka på många sätt. Jag har arbetat med två inspirationspass för ett äldreboende denna vecka och ett för en skola förra veckan. Vi valde att kalla dem för Kick In - Nystart eller omstart Innehållet handlade om beröring, bemötande och vår inre kraft. Alla har vi behov av att påminnas om dessa ingredienser som ibland kan ligga i dvala.

Beröring handlar ju inte alltid om fysisk beröring utan om att våga bli berörd vid möten, händelser, glädje och sorg m.m. Att våga lyssna med hjärtat förutom med öronen vid mötet med människor.

Onsdagen var en otroligt viktig och kärleksfull dag för mig. Min sons flickvän miste sin mamma för x antal år sedan och på onsdag var det mammans födelsedag. Jag fick gåvan att få följa med till graven för att tända ljus och minnas Det var fint och jag sjöng en liten strof ur"Tänd ett ljus och låt det brinna...."Efteråt bjöd jag henne på fika på ett kafé och vi fortsatte att fira mammans födelsedag med bakelser och kaffe. Vi hade berikande, varma samtal som fyllde mitt hjärta med värme. Flickan sammanfattade det med att den här stunden var en hyllning till mamman. Det var det och det kändes fint. Vi var här och nu i stunden!

Igår kände jag mig så tacksam för att få arbeta med enhetschefen och personalen från ett äldreboende som var så inspirerade efter allt de fått till sig. Ju mer jag känner efter så vet jag att barn/ungdomar och de gamla måste vi lägga ner MYCKET medveten energi på.

De gamla är våra vägvisare och fastän de tappat mycket av sin röst och styrka så existerar de. Vi som har förmågan MÅSTE föra deras talan så att de fortsätter att vara synliga. De besitter stillheten, tystnaden, vilan, erfarenheten och den totala närvaron, här och nu. Vi behöver det för att själva må bra, annars bränner vi ut oss.

Vi som kan måste kliva över bekvämlighetströsklar för öka medvetenheten och ta reda på hur vi ännu mer kan få del av de gamlas livsvävar. Alla väver vi en livsväv över vårt eget liv och ju mer vi vet om vår egen historia desto mer färggrann blir vår väv. Vi måste göra avtryck för att visa vägen när det är vår tur och det kan vi inte göra till fullo om vi inte har stabila rötter som vi känner är djupt nergrävda.
Det är kallt ute och solen ljusar upp snön ytterligare genom att bidra med regnbågskristaller. Här inne eldar jag i kaminen och har avslutat en meditationssession på spikmattan för en stund sedan. Ska strax klä på mig ordentligt för en ljusterapipromenad kombinerat med magnetaffirmationer.
Lät det konstigt?
Det är enkelt: Samtidigt som jag går och djupandas så använder jag tankens kraft och mantrar; ex. Jag är en framgångsmagnet.......(kärleksmagnet....jobbmagnet....hälsamagnet.....)
Magneter drar ju naturligt till sig......Prova så får du väl se!

No comments: