Thursday, January 08, 2009

Återgång till arbetet efter en längre ledighet

För er som inte hade lust att klicka in på http://www.nsd.se/ kommer resten av artikeln här

Avslappning på spikmatta
Monika Palo är livskonsult, föreläsare, utbildare och färgterapeut och driver företaget Livskraft i Luleå. Hur gör du för att komma i gång efter en långledighet?– Jag sover inte jättelänge när jag är ledig, jag tycker om mornar och att vara för mig själv en stund på morgonen. Jag går på promenader, jag djupandas så att jag känner hur syret ökar i kroppen och huvudet och jag har skaffat en spikmatta. Jag ligger på den så att det känns mest där det spänner mest i ryggen. Det var ett h-vete första gången, men nu är det så skönt! Jag ligger mellan 20 och 30 minuter och mediterar. En avslappnings-cd som vägleder under den inre resan är jättebra, säger Monika Palo som tipsar den som inte har en spikmatta att tennisbollar fungerar bra.

Förberedelser mildrar omställningen
Många har kanske inte skött om sig lika bra under ledigheten:Det kan ha blivit sena kvällar och nätter, långa sovmornar, kanske till och med en tupplur på eftermiddagen.Kosthållningen kan ha urartat, godis och fika kan ha tillhört vardagen som inte kantats av särskilt mycket motion.

Hur ser planen för att komma i gång igen då?
Jag rekommenderar att man börjar några dagar innan med att gå och lägga sig i tid och kliva upp tidigare, att ta promenader helst medan det är ljust och i övrigt att vistas mycket utomhus, säger Monika Palo som tillägger att det handlar om att hitta just din egen melodi för välmående. Ett generellt tips – bra för alla – är att dricka vatten.– Vatten är A och O när det gäller att väcka kropp och sinne. Själv dricker jag helst kokt varmt vatten för att kroppen ska slippa kylas ner.

Medvetna val – och många skratt
Det kommer att kännas motigt; att lägga sig tidigare, att gå upp tidigare och att dagarna plötsligt är styrda.– Alla känner motstånd någon gång och då gäller det att komma ihåg ”jag har bestämt att jag vill må bra”. Kontinuitet är A och O, när du hittat det som får dig att må bra, ge de minst tre veckor innan du utvärderar effekten. Kosten är jätteviktig, ät sådant som ger dig energi. För mig som är kolhydratkänslig – jag blir fort trött om jag äter kolhydrater – har det inneburit lågkolhydratkost och att äta rätt fett. Prova dig fram och se vad du blir stark av. Gör medvetna val, helt enkelt, säger Monika Palo.

Ett sista kul tips: Sök medvetet upp någonting som får dig att skratta. Det ökar må-bra-hormonet – jättebra för hälsan.

LOTTA NILSSONmailto:NILSSONlotta.nilsson@nsd.se

Fem tips för att klara av återkomsten till arbetet:
1. Djupandas!
2. Gör dagliga promenader, kanske på lunchen eftersom det ännu är ljust då, till en god vana.
3. Sök upp situationer som får dig att skratta.
4. Gör medvetna val, exempelvis genom att hitta den optimala kosten för just dig.
5. Mycket handlar om att bestämma sig, tankens kraft är enorm.”När det känns motigt att gå en promenad, påminn dig om att du vill må bra” säger Monika Palo.

Hälsar Monika Palo som precis kommit in efter en härlig promenadhttp://www.livskraft.info/
http://www.halsofokus.com/ http://www.kompetensfokus.com/

No comments: