Tuesday, December 07, 2010

Känner tacksamhet inför kloka Enhetschefer som vill väl...

"De gamla och kloka må le fallera..."  På Storstigens Äldreboende är jag säker på att åldringarna höjer sina glas och skålar för personal och ledning. Tack vare en vis enhetschef har jag fått förmånen att utbilda 12 st äldreomsorgspersonal i Taktil massage. Vi har haft fyra underbart inspirerande dagar då vi har tränat på att bygga nya kommunikationsbroar mellan varandra.

Taktil beröringsmassage är enkelt att utöva på barn, gamla, unga och personerna kan ha kläder på sig under massagen. Man kan massera personer i rullstolar, permobilar, i höj/sänkbara sängar och massagen stärker närhet samt välmående. Pesonalen kan utöva friskvård på sina arbetsställen genom att massera varandra. Arbetsklimatet blir varmare och trivseln förstärks.

Förstå att jag känner mig jublande lycklig! Allra mest ´å gamlingarnas vägnar som får mer medveten beröring för det är de ju värda efter ett långt ofta slitsamt liv...Det känns som om det gått upp ett ljus inuti mig som börjar stråla klart. Jag känner så varmt för de gamla som inte riktigt har kvar sin röst med styrka. Jag känner att vi som kan, vill och törs måste ställa oss på barrikaderna och höja våra röster för dessa som trampat upp vägar för oss. Det är verkligen dags att ta fram välvilja genom att använda det mod vi har. Vi får välja att låta ljuset skina klart!

No comments: