Friday, July 21, 2006

HAWAIIMASSAGEN ÄR RÖD

Vi arbetar med olika sorters massage tekniker på Färgkliniken.
Här kommer en presentation av massagens Rolls Royce:

1992 kom Sherman Dudoit, Hawaiian, till Luleå och föreläste om Lomi Lomi och jag blev helt såld. Jag insåg vad som fattades i klassisk massage och att detta var vad jag ville föra vidare. Hawaiimassagen skapades på de Polynesiska öarna av vågornas rytm. Den har en andlig och healing bakgrund som lärs ut av mästare som kallas ”Kahuna”. 1998 åkte jag till Maui för att riktigt sätta mig in i och förstå massagen. Det var en
treveckor lång utbildning och vi som deltog var från olika delar av jorden.

Vi blev påminda om vikten av att vara i våra hjärtan när vi gav massage, att iaktta naturens skiftningar när vi satt i Satsangs (samlingar där vi lyssnade och förmedlade om det som pågick i – med oss under sessionerna). Färgerna, ljuset, solen och regnet var oerhört viktiga under hela processandet. Delar av utbildningen hölls utomhus, vid havet och på heliga platser. Det regnade nästan varje dag så vi blev väldigt renade.

Jag minns speciellt, en röd liten fågel som satte sig på en fönsterbänk och sjöng så vackert för oss när en kvinna utlevde en stor sorg. Allt blev alldeles tyst och stilla och alla började le när vi kände närvaron samt såg den vackra fågeln som kom med så
stor tröst. Den händelsen gör att jag förknippar Lomi Lomi med en varm röd färg.
Vulkanerna KaleKaala och Pele fördjupar den röda färgen med sin eld.

Den längsta tiden av utbildningen hölls i regnskog delen av Maui. Kulörena, dofterna, frukterna, maten, allt det vackra och fantastiska vi fick bevittna, smaka av
och leva i det bär jag med mig i mitt hjärta. Musiken, hula hula dansen i bastkjolar, meditationerna och att bli berörd på alla plan. All växtlighet som vi annars bara kan
drömma om. Jag njöt av all färgprakt och alla ljud, vid måltiderna som vi åt utomhus

Vi fick gåvan att bevittna en vacker ceremoni och brudparen som gifte sig eller gjorde omgifte under tiden vi var där vigdes av en Kahuna . I stället för ringar bytte paret en Leiah (blomsterkrans) som de hängde runt partnerns hals, likadant som när vi anlände till Hawaii och blev välkomnade av den vackra gesten med Leiah.
I en annan ceremoni fick vi gå ner till havet, lägga ner våra Leiah i vattnet och om vågorna förde tillbaka kransen till våra fötter så skulle vi återvända till öarna. Min kom tillbaka så jag är säker på att jag kommer att återse Hawaii.

Idag har jag säkert gjort tusentals Hawaiimassager och även utbildat många i den speciella tekniken. Bla. SPA på Varbergs kurort.

”Mina Händer är hjärtats vingar” Monika
www.spaus.com





No comments: