Tuesday, January 22, 2008

TANKAR KRING REIKI OCH HELANDE

REFLEKTIONER, TANKAR OCH FUNDERINGAR KRING REIKI

Jag måste bara få berätta om healing som jag i helgen har gjort på min kusin som var på besök hos mig. Hon har diskbråck och besvär med bäckenet. Hon reagerade väldigt under nästan hela healingen, speciellt när jag höll händerna på höfterna framtill. Det var en våldsam smärta som avtog efter ett tag. Hon upplevde både kyla och smärta som for ner för benen och ut i fötterna. Smärtan blev än värre när jag skulle heala på baksidan. Jag var tvungen att avbryta när tårarna forsade och hon bad mig ta bort händerna. Hon hade en låsning i ryggen som hon haft i många år, tror hon sa i 10-15 år. Vid ca 2-3 tillfällen har den släppt för att fastna igen.

Jag ville förstås prova på den utmaningen att få den att lossna. Jag höll två fingrar på vardera sidan av ryggraden och mina fingrar började genast att jobba. Den känns ännu otroligt att mina fingrar jobbade så hårt. Gissa om jag blev lycklig när hon berättade att låsningen släppte. Det har nu gått två dagar och hon mår alldeles utmärkt.

Igår provade jag heala hennes axel som hon haft värk i ca 2 månader. Värken släppte och jag tyckte det var helt underbart! Hon har även en handled som ska stelopereras för att några små ben har hamnat i fel läge vid en tidigare operation. Naturligtvis ville jag testa även på den. Det värkte hela tiden när jag höll där men smärtan var uthärdig. Hon tyckte att blodcirkulationen kom igång bättre...vilket gjorde förstås att jag blev ännu gladare. Jag har märkt att jag skakar i händerna vid healing och när jag slutar skaka då vet jag att nu kan jag gå vidare. Jag lär mig så sakteliga.......eller hur?

Jag tycker att det är helt underbart att kunna hjälpa andra med deras problem och smärta. Du ska veta att detta kommer jag garanterat att fortsätta med!! Jag ringde till kusinen idag och frågade hur hon mådde. Hon sa att det kändes som en ångvält hade kört över höfterna annars kändes det lätt i kroppen, skönt bakom ryggen, ingen axelvärk och kroppen ropade jippi!

När någon får väldigt ont vid healing ska jag sluta först när kunden säger att det räcker, eller ska jag sluta genast när det börjar värka? Hur länge kan värken sitta i efteråt? Jag känner mig så lycklig och är så glad att du gjort allt detta möjligt............glad att jag fick komma till dig! Ha det bra!

Hej igen!
Jag fick rådet av en kollega att vänta med att annonsera om healing. Hon tyckte jag skulle få mer kött på benen och att det kan dyka upp saker och reaktioner med kunden som jag kanske ännu inte kan hantera. Jag är eld och lågor och vill annonsera...................men har jag kanske ändå lite för bråttom????????????? Snälla Monika, säg vad du tycker! En fråga till.....när det vid healing känns varmt på ett ställe betyder det att läkning pågår? Har kyla en annan betydelse? Som jag skrev tidigare så skakar jag i händerna när jag ger healing........kommer det att avta med tiden? Krya på dig!

SVAR:
Håll på stället så länge som klienten klarar av det, uppmuntra denne till djupandning, använd din röst som verktyg om du känner att det är okey för dig. Klarar hon/han av att "möta" smärtan så är det jättebra, annars flytta händerna ett tag och gå tillbaka när och om det känns aktuellt.

Smärta vill ofta förmedla något om orsaken, till både behandlare och den som behandlas och den kan släppa omedelbart eller klinga av eftersom. Det beror nog på vad som skapat smärtan, hur länge du haft den, vad den vill hjälpa dig att förstå om dig själv eller kanske nån situation du befinner dig i. Smärta kan vara hjälpen till helande om du tar den på allvar.
Ibland kan man fråga om det dyker upp något speciellt i tanken när smärtan känns intensiv.

Absolut att det kan dyka upp reaktioner efter Reiki behandlingar.
Min fråga till dig: Hur hanterar du reaktioner efter behandlingar idag?

Min erfarenhet säger att man inte får mer än man klarar av. Om du känner dig osäker, behandla alla du får träna på tills du känner dig säker. Jag hade Reiki behandlingar som hobbyverksamhet från början eftersom jag inte hade företag, men jag startade på en gång. Jag behövde inte annonsera för det gick från person till person. Jag kan inte ge dig råd om när och om du ska annonsera för svaret till det kommer att dyka upp hos dig när du minst anar det. Du bara vet!

Värme
kan betyda olika saker från gång till annan. Det visar absolut på en reaktion, läkning, kroppen jobbar intensivt, ibland visar det att här ska du hålla tills det svalnar och ibland är det en markör att du ska flytta händerna. Se till helheten, följ känslan för denna klient samt lyssna till din intuition.
Kyla kan också ha flera innebörder. Ibland känns det som att kommer det kyla ur personen (obalanser, blockeringar, smärta, för lite energi, sjukdom, ilska e.tc.) ibland får du kyla ner personens överskottshetta, kyla är också högfrekvent energi som balanserar på ett djupt plan. F.övr. Se ovan vid värmeutveckling.

Skakningar i händerna är inget farligt eller ovanligt. Visst kan det avta men det kan också vara en markör för en obalans på stället och som jag skrev tidigare så kan det hjälpa energin att ta sig in där det finns ordentligt skyddspansar. Mina skakningar har inte avtagit, de kommer och går beroende på person, situation, obalans m.m. Det är som det är och det är helt okey. Jag gillar läget.
Jag kryar på mig dag för dag och gör sådana fantastiska healing resor och sessioner varje dag. Får stor hjälp ovanifrån skriver Monika

No comments: