Tuesday, May 27, 2008

REIKI - frågor och svar

Undrar och är nyfiken på detta med den traditionella vägen i Reiki el. inte. Vet ju att den trad. är hårdare, längre och dyrare, men i övrigt.Vad innebär det? Vad är det som gör skillnad i utbildningarna?

Traditionella vägen:
Steg 1; ingår ALLTID 4 initieringar eftersom ALLA initieringar för sig har ett syfte och gör sitt arbete fysiskt, psykiskt, mentalt och andligt. Effekten av initieringarna är livslångt. Eleven lär sig egenbehandlig samt behandling av andra.

Steg 2; ingår initiering + tre symboler. Eleven lär sig symboler, tränar teknik och förkovrar sig i energiarbete på distans.
Kurs sker i grupp eller enskilt och vi har personliga möten.

Vi som är mästare denna väg följer den muntliga traditionen som den har lärts ut från mästare till mästare. Vi har traditioner från Mrs Takata som var den första kvinnliga Reikimastern eftersom Wanja Twan, min Grandmaster, lärt sig hos henne. Vi har denna väg hört att Dr. Hayaschi i Japan som var Takatas lärare inte ville att traditionen skulle ändras eller förvanskas utan bevaras i sin form, det gick ju så långt att han inte ville att den skulle föras ut ur landet av denna rädsla. Vi lär ut denna väg och eleverna är fria att välja sin väg.

Dyrare: Vi håller priserna ungefär lika var du än lär dig Reiki. Pengar är energi och vissa saker kanske måste värdesättas för att VI som sökare ska uppmärksamma vad VI är villiga att lägga ner på något som känns viktigt för oss. Masterskapet känner jag verkligen att priset ska uppmärksamma sökaren om denne verkligen är redo att åta sig detta åtagande som kräver mycket av dig som person samtidigt som den ger fantastiskt mycket. Jag vill utbilda med kvalitet istället för kvantitet. Mitt etiska och moraliska ansvar som utbildare är också stort och i det VILL jag att det ska vila en stabilitet för den som ska föra vidare traditionen. GRUNDEN ska vara välmurad!

Angående tid:
Min filosofi är att ALLT måste få ta tid ibland. Som jag sa så tror jag inte att den personliga utvecklingen och tillväxten bara hoppar på en snabbt. Som en havande kvinna måste bära sitt barn i ca 9 månader innan det är färdigt att födas så behöver vi vagga omkring med ALLT eller en del innan det mognar och är färdigt att användas. Ibland fastnar vi i en illusion att vi blir upplysta snabbt och att det bara sker så där genom en kurs eller initiering. Min tanke är att det tar tid att lära känna sig själv. Jag är över femtio år och inser att jag bara är i en medveten början. Vi har många lager att skrapa av och de kan vara på ett medvetet eller omedvetet plan.

Hårdare? Jag vet inte riktigt om den uppfattas hårdare men kanske. Vi har kanske stora krav på oss själva när det gäller utbildningsformen och det står jag för. Det finns många obalanser och blockeringar i våra liv och det kan påverka vår psykiska samt fysiska hälsa. Reiki ÄR en enkel metod att ta hand om sig själv och dela med sig till andra om man är redo. Men när du börjar DIN medvetna RESA mot hälsa på alla plan så kan det sätta igång saker, tillstånd, reaktioner som du kanske inte förstår och DET förloppet kan skrämma en oerhört mycket. Då behöver det finnas en stabilitet att luta sig mot och lita på att det går över samtidigt som du växer på flera plan.

SKILLNAD i utbildningarna: läs i Lena Johanssons bok "Reiki" i slutet där hon förmedlar om de olika utbildningarna och vad de kan ge. Eller också får du ta reda på om de andra utbildningarna genom dem som håller kurserna. Jag är inte så insatt eftersom jag lagt ner min energi och tid på den här vägen som är rätt för mig. Min inre längtan och önskan har gjort att jag har sökt och funnit denna traditionella väg som fortfarande gör att jag känner mig tillfreds. Det har för mig räckt tillsammans med allt annat som hjälpt mig i mitt sökande efter min egen sanning.

Det finns många vägar och ALLA bär till ROM, förr eller senare. Det viktiga är att speciellt vi som utbildar vet vad vi håller på med samt gör det av kärlek. Att vi gör det för att sprida villkorslös kärlek som hjälper jorden att helas, att vi medvetandegör om allas personliga ansvar att inte kränka, skada, göra någon liten och att vi alla kan bidra till ett holistiskt varande samt seende.
Ingen av oss är bättre än någon annan och alla behövs för att sprida ljus.

En metod att veta vad som är bra för dig är att ta reda på information, gunga i allt du vet och känn efter i maggropen om hur det känns. Blir du glad, varm, upplyft, motiverad, vaknar, känner en längtan m.m. så "GO FOR IT"

No comments: