Monday, February 23, 2009

Reportage om Spikmatta i Kuriren 21 februari 2009 Reporter: Kicki Linna

Spik i foten? Nej, det blev dryga 6.000 i ryggen istället. Egentligen är det inte klokt, hur tänkte vi – spikmatta!!? Men tittar man sig omkring både IRL och på nätet dyker de plötsligt upp överallt. Klart vi måste testa.
Text: Kicki Linna Foto: Roland S Lundström

I den tusenåriga indiska traditionen är spikmattan traditionellt använd för healing men tänk inte fakir – den ursprungliga spikmattan var gjord i trä och metall, den modernare varianten är mer lätthanterlig.Den indiska så kallade Shakti-matta vi testar består av en liten tygklädd madrass med små knappar i plast. Varje knapp har 27 piggar, vassa små rackare, totalt 230 knappar ger över 6.000 piggar ...

Bra mot allt från matsmältningsproblem till depression och stress ska det dessutom vara. Det måste vi syna.En riktig snackis kan man kalla spikmattan utan att överdriva – den började dyka upp strax före jul, i alla fall i min värld – bloggarna skrev, vänner vittnade om ”njutningen” och när jag väl lagt märke till den fanns de små piggarna i snart sagt åtminstone varannan kvinnas hem.

Monika Palo på Livskraft gör i ordning en bädd jag inte med bästa vilja i världen kan kalla inbjudande. Själv är hon inne på 56:e dagen när vi ses och entusiasmen håller i sig:– En frusen axel hade gett mig problem länge och fick mig att prova. Men det gäller att ha tålamod för att få effekt. Har du gått med en obalans i kroppen under lång tid så är det klart att du inte fixar det med tio minuter på mattan.

Jag får instruktioner att lägga mig. Hmmm, jag tvekar men sätter mig först försiktigt med mattan mot ryggslutet. Bit för bit rullar jag ner ryggen över vad som känns som nålar ... det brinner längs hela baksidan men det ska vara helt OK, enligt Monika som lugnt manar mig vidare.

Det svider, sticker, hettar och gör rejält ont – ett par minuter, sen händer något märkligt. Smärtan övergår, utan att jag riktigt kan beskriva hur det går till, i en varm njutning. Mina ögon sväller igen och att svara på tilltal är en ansträngning. Monika bäddar in mina fötter i varma vetekuddar och vore det inte för att jag faktiskt jobbar, är sömnen inte långt borta.

Eftersom jag är nybörjare rekommenderas jag att ta det lugnt, det vill säga inte ligga för länge åt gången. Kroppen måste få en chans att anpassa sig. Efter dryga tio minuter försöker jag stiga upp, då känns piggarna - oohh! Ryggen är helprickig och jag är varm rakt igenom.

Hur fungerar det?
Spikmattan aktiverar och sätter igång cirkulationen men den kickar också igång endorfinerna och blockerar smärtimpulser. Har du värk i rygg och nacke eller problem med stelhet och ledvärk, kan det vara värt att testa. Dessutom stimuleras frigörandet av oxytocin som hjälper dig att slappna av.

Hur man reagerar på behandlingen varierar från person till person, du kan bli trött, pigg, hungrig, glad – reaktionerna kan också variera från gång till gång.

Mattan kan användas på många olika sätt.
Antingen bara på ryggen om det är där du har problem eller enligt olika program som går ut på att olika delar av kroppen får sig en omgång i tiominutersintervaller.
Har du sömnproblem kan det vara värt att testa-många upplever att sömnen blir djupare.

Tänk på att:
Ta det lugnt i början, det är lätt att bli biten men det tar tid för kroppen att anpassa sig. Har du mycket känslig hud kan du lägga ett tunt tyg mellan kroppen och mattan.

Drick ordentligt efter en omgång på mattan.

Rengör din matta regelbundet, galltvål eller såpa och ljummet vatten fungerar utmärkt. Använd inte tvättmaskin eller tumlare, det kan skada piggarna

No comments: