Thursday, June 11, 2009

En kväll i juni......

"Ja, det var en kväll i juni när sommar´n var som bäst, hon dansade för morfar som hon gilla allra bäst......"Lasse Berghagen

Det är en låt som alltid påmint mig om det ljusa och skira i sommaren. Jag har oftast känt ett vemod när juni passerat för vetskapen om att ljuset vänder vid midsommar. Det har blivit bättre med åren men fortfarande är sommaren den allra bästa årstid för mig. Det kan ju ha att göra med att jag själv är ett sensommarbarn som föddes i augusti.

Vi var ute och åkte i en öppen båt igår samt för någon kväll sedan. På havet är det kallt så vi var klädda i skoteroveraller och mössa, vantar. Utsikten på havet är hänförande och i skummet bakom båten som skapas av framfarten bildas regnbågar. Det känns som all vardagsstress sköljs av en under färden och fartvinden gör ansiktet rosigt.

Målet för oss var en speciell ö som vi strosat omkring på och känt av energierna. Träd, sand, stenar, vass, havtornsbuskar och åkerbärsblommor. Ja, det fanns mycket att begrunda.......
Färgerna är många och skiftande och det är fantastiskt att vistas mitt i dom. Det kan man kalla färgterapi!

Det som känns viktigt för mig det är att stanna upp och begrunda med alla sinnen. Ta in det som är och påverkar oss utifrån. Förutom det vi ser så finns det mycket annat som förgyller livet, fågelsång- skri, havets kluckande, insekter som surrar men vi upplever det inte fullt ut förrän vi stannar upp.

Idag ska jag vara i det som är och pågår just nu. Jag ska träna på total närvaro här och nu så får vi se vad som händer..

No comments: