Saturday, February 23, 2008

SOLENS STRÅLAR BRYTER IGENOM GRÅA MOLN

Märkligt hur det känns annorlunda så fort solstrålarna bryter igenom molnen på en grå himmel. Hela vårt kök blev upplyst och tulpanernas rödgula färg blev mycket klarare. Här sitter jag på vår kökssoffa och begrundar livet en lördagförmiddag. Tittar ut genom fönstret och fylls av de vita snöflingorna som virvlar genom luften för att sedan landa på snötäcket som är vitare än vitt.

Den vita färgen reflekterar ljuset från solen och bildar ett glitter med regnbågsfärger. Vit färg innehåller alla färger och visar öppenhet, så, även om vintern normalt sett kan kännas åtsramande av kyla så ger ändå den vita färgen ett hopp om något som snart öppnar sig. Snart är det ju vårvinter även häruppe i norr och för mig känns det som den största glädje. Jag förlikar mig och försonas med vinter och mörker men jag känner att min själ längtar efter ljuset och värmen.

Alla årstider har sin tjusning som jag tycker om men jag märker hur mitt inre fylls av sång när ljuset återvänder.

Mitt liv går framåt i lugnt tempo och jag vilar fortfarande mycket varje dag. Min vänstra bäckenled samt benet är fortfarande inte fullt användbara och jag haltar omkring. Det innebär att betraktaren och filosofen i mig verkligen stannar upp och begrundar livet. Mediterar samt gör inre resor varje dag och tackar nej till många engagerande inviter.

Jag beaktar alla känslor som på något sätt upprör mig och gör övningar där jag möter situationer i vilka grundkänslan till tillståndet har startat. Med kärlek och stor medkänsla tar jag hand om mig själv och det lilla barnet som inte hade redskap till att handla på annat sätt än att bli bärare av onödiga pålagringar. Mycket av det som påverkar oss i dag har vi burit med oss sen barnsben och även om vi inte kan ändra historien så kan vi omvandla samt hela känslan vi burit.

Familjen och hemmet är min styrka där jag vederkvicker min själ och finner ro. Mitt andliga arbets åtagande manar mig till att i alla lägen lyssna inåt samt förmedla det som känns viktigt även om det känns obekvämt. Jag känner stor tacksamhet trots allt som hänt eller händer.

No comments: