Friday, February 01, 2008

SNÖSTORM SOM BÄDDAR IN HUSET ÄR UNDERBART

Här sitter jag på mitt sofflock och begrundar världen utanför.

Jag hör och ser vädrets makter samverka utanför köksfönstren. Kl. är strax tio och jag är fortfarande klädd i en röd badrock samt röda lovikka sockar som mamma stickat på den tid det begav sig. Mamma Ellen var en fantastisk stickerska som gjorde utomordentliga hantverk av ullgarn. Alla vi åtta barn, pappa och alla barnbarn har nog fått ynnesten att traska omkring i hemstickade ull sockor.

Idag sitter min lilla, lilla mamma i sin lilla, lilla värld av blommor eller moln, vem vet? Hon reser mellan världarna med hjälp av sin demens med Alhzeimer karaktär och ser ut att må bra där hon är. Hennes fysiska smärtor verkar avlägsna och hon närmar sig nog de himmelska sfärerna.

Idag för mig är en inomhus dag som jag inledde med den artonde bergsmeditationen. Det är skönt och medvetande höjande att avsätta tid för kontemplation. Livet är här och nu trots alla åtaganden och måsten.

Imorgon kanske aldrig dyker upp....

Blir ständigt påminda om det men det är inte lätt att ta till sig, det gäller kanske alla andra men inte mig. Igår hälsade vi på goda vänner som snabbt blev varse om livets skiftningar på sin utlandsvistelse som de avbröt för vidare undersökningar här hemma. Mannen hamnade i allergichock av en medicinering och svävade mellan liv och död. Denna händelse framkallade både ett trauma men också reflektion samt tacksamhet över den stora nåden.
Allt har gått bra och jag är säker på att det för mycket gott med sig.

Jag märker det också här hemma, jag ÄR här och turbulensen blir ganska mjuk trots all rörelse. Min man är trött, mer eftertänksam och lyssnar noggrannare på kroppens signaler på flera plan och jag tar mig tid för mig själv. Jag skriver när inspirationen faller på och har inte gjort så mycket annat förutom meditationerna.

Fantasin spirar i de inre resorna och jag märker att jag har noll koll vid healingsessionerna. Det blir vad och hur det blir, ibland är det helt makalöst. Jag blandar tekniker och tillvägagångs sätten är oändliga. Nu blev jag tvärtrött ska vila en stund.

No comments: